Laura Di Muzio : « les Françaises doivent être beaucoup plus réalistes »

Par RugbyPass
L’équipe de France au Mans

Par Laura Di Muzio

Ce samedi, les Bleues affrontaient leurs homologues Irlandaises pour le compte de la première journée du Tournoi des Six Nations 2024.

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Largement favorites face à une équipe classée dernière du Tournoi en 2023, les joueuses de Gaëlle Mignot et David Ortiz se devaient de réussir leur entrée dans la compétition et d’assumer ce statut.

Rencontre
Womens Six Nations
France Women's
38 - 17
Temps complet
Ireland Women's
Toutes les stats et les données

Scott Bemand, nouveau sélectionneur du XV du Trèfle féminin, avait pour l’occasion rappelé les septistes irlandaises Reilly et Parsons. Les Bleues affichaient, quant à elles, une équipe assez expérimentée avec notamment la première ligne 100% bordelaise (Deshaye – Sochat – Khalfaoui) et la présence des cadres Romane et Marine Ménager, Pauline Bourdon-Sansus ou encore Gabrielle Vernier. A noter la première titularisation de Lina Queyroi à l’ouverture, qui avait fort à faire en l’absence de Carline Drouin, blessée au genou.

Des Françaises qui dominent mais manquent de réalisme

Il ne faut pas longtemps aux françaises pour débloquer le compteur et faire se lever les 15 000 spectateurs du stade Marie-Marvingt du Mans, puisque dès la troisième minute du match, Pauline Bourdon-Sansus, trouve la faille dans la défense irlandaise (7-0).

Le match semble lancé et les Françaises repartent à l’attaque… mais se heurtent à une défense Irlandaise intraitable dans son camp ! Les Bleues dominent, tiennent le ballon, multiplient les attaques, mais ne parviennent pas à scorer, la faute à un dernier geste imprécis.

Entrées dans les 22 m

Moyenne des points marqués
2.3
15
Entrées
Moyenne des points marqués
7
2
Entrées

Ce manque de réalisme devant la ligne d’en but adverse avait déjà porté préjudice aux françaises dans le WXV 1 et constitue l’un des axes de progression de ce collectif.

Les Irlandaises en profitent et inscrivent trois points par Fowley sur l’une de leur première incursion dans le camp tricolore (7-3).

Il faut attendre la 31e minute et une magnifique passe dans le dos de Boudon-Sansus pour Marine Ménager pour le deuxième essai de la rencontre, qui libère les Françaises (14-3).

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La performance de la demie de mêlée toulousaine est à souligner : elle est clairement à l’origine du dynamisme offensif des Bleues sur cette première période.

La performance de la demie de mêlée toulousaine est à souligner : elle est clairement à l’origine du dynamisme offensif des Bleues sur cette première période.

L’avance à la mi-temps est confortable (17-3) mais le score aurait pu être beaucoup plus lourd au vu de la domination française.

Un groupe homogène à fort potentiel

Au retour des vestiaires, la deuxième mi-temps s’emballe et les Françaises se lancent à l’assaut de l’en-but adverse. Elles trouvent la solution par deux fois, avec un premier essai de Madoussou Fall à la 47e, qui sera d’ailleurs élue joueuse du match, et confirme avoir bien récupéré de sa blessure !

Par la suite, Agate Sochat offre le bonus à l’équipe de France à l’heure de jeu (31-3).

Les Irlandaises tentent le tout pour le tout et marquent deux essais, tandis que Riffoneau assure le score (38-17).

Phases statiques

6
Mêlées
9
100%
% de mêlées gagnées
67%
17
Touche
9
88%
% de touches gagnées
56%
7
Renvois réussis
4
100%
% de renvois réussis
100%

Offensivement, les Françaises ont su rectifier le tir, notamment en touche : après quelques imprécisions en première mi-temps, elles ont pu s’appuyer sur des mauls puissants pour mettre à mal les Irlandaises. Ce secteur de jeu a toujours été une force pour les Bleues et il est important de le conserver.

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Cette seconde période est surtout l’occasion de libérer le banc et de faire gagner en expérience de jeunes joueuses à fort potentiel : ainsi Kiara Zago et Lina Tuy décrochent leur première sélection.

On peut regretter de ne pas avoir vu plus longtemps l’ouvreuse clermontoise Tuy, 19 ans, entrée à la 71e, qui fait des étincelles en championnat.

On peut regretter de ne pas avoir vu plus longtemps l’ouvreuse clermontoise Lina Tuy, 19 ans, entrée à la 71e, qui fait des étincelles en championnat.

Satisfaction côté charnière : la belle prestation de Lina Queroy, auteure d’un 100% au pied, qui a tenu sa ligne arrière.

Une entame réussie

A l’issue du match, le sourire est sur tous les visages !

Les Françaises ont réussi leur entame, sans tomber dans le piège Irlandais, avec de nombreux éléments de satisfaction : une charnière Bourdon-Sansus / Queyroi très dynamique, la grande forme de Ménager et Fall et une volonté continue d’envoyer du jeu.

La copie n’est bien sûr pas parfaite mais l’essentiel est là : le bonus offensif est en poche !

Pour espérer faire tomber les Anglaises lors de la dernière journée, il faut désormais s’atteler à gommer ces imprécisions, notamment sur les transmissions, et être beaucoup plus réalistes devant l’en-but.

Néanmoins, les Bleues ont assuré leur entrer dans le Tournoi et ont encore trois matchs pour se rôder et peaufiner leurs automatismes.

Rendez-vous samedi prochain en Ecosse !

Photo : France Rugby

Womens Six Nations

P
W
L
D
PF
PA
PD
BP T
BP-7
BP
Total
1
England Women's
1
1
0
0
5
2
France Women's
1
1
0
0
5
3
Scotland Women's
1
1
0
0
4
4
Wales Women's
1
0
1
0
1
5
Ireland Women's
1
0
1
0
0
6
Italy Women's
1
0
1
0
0
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Comments on RugbyPass

W
Wayneo 9 hours ago
Speeded-up Super Rugby Pacific provides blueprint for wider game

Some interesting stats that just proved what my first impression of NZ’s drive to speed up Rugby Union would amount to - fine margins here and there to cut a few seconds off the game and nothing else. To do more there would have to be wholesale changes to the game like doing away with scrums, lineouts and bringing back the ELV’s to have free kicks instead of penalties. Very little chance of it happening but, in the end, Ruby Union would be a 15-man version of Rugby League. There are reasons why Rugby Union is globally more popular that Rugby League and what NZ are also not considering is the unintended consequences of what they want to achieve. This will end up turning Rugby Union into a low value product that will not be acceptable to the paying public. If people really wanted a sped-up version of rugby, then why is Rugby Union globally way more popular than Rugby League? Rugby lovers all over the world are also not stupid and have seen through what NZ are trying to achieve here, selfishly to bring back their glory days of dominance over every other nation and compete with Rugby League that is dominant in Australasia. NH countries just don’t have the cattle, or the fantastic weather needed to play like NZ SR franchises do so good luck to whoever has to try and convince the NH to accept going back to the days of NZ dominance and agreeing to wreck the game in the process. I have serious doubts on the validity of the TV stats presented by GP. All they did was expand the broadcasting base by putting it on free to air, not even any indication of arresting the continued drop in viewership. Match day attendance goes hand in hand with broadcast ratings so if there was an increase in the one you should expect to see it with the other. However, the drop in match day attendance is very evident to the casual highlights package viewer. The only club who looks to be getting solid attendance is the Drua. I am calling it now that NZ’s quest to speed up the game will fail and so will the vote on the 20-minute red card.

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S
Sam T 11 hours ago
Speeded-up Super Rugby Pacific provides blueprint for wider game

All of these media pundits always miss the obvious whenever they analyse what is ailing or assisting the game. Rugby always has contentious points for debate when picking apart individual games and finding fault with itself. All this focus and scrutiny on “speeding up the game”, “high ball in play” etc is all contextual to the fan. As a tv viewer, if you’re absorbed into a game, regardless if your team is playing or not, more ball in play time and action are all byproducts of the contest. A good contest subliminally affects your memory in selectively remembering all the good aspects. A poor contest and your brain has switched off because its a blowout and the result is never in doubt or it’s a real chore to watch and remain engaged throughout. The URC, Top 14 and English premiership are all competitions that feel like there’s real jeopardy each week. The dominance of Super rugby by NZ teams was unhealthy from a sustainable interest perspective. You can’t fault those teams or the players, but the lack of competitions won by SA and Australian teams long term was always going to test the faith and patience of die-hard and casual fans from those regions. SANZAR took their eye off the fans and fans voted with their feet and subscriptions. They were so concerned about expanding their product they forgot the golden rule about broadcasting live sport. Viewers tune in more when there’s an atmosphere and a true contest. You need to fill stadiums to create one, host unions need to do more to service ticket buyers, and this year proves the other, there’s more interest in Super rugby this year only because more games are competitive with less foregone conclusions. All these micro statistics bandied about, only interest the bean counters and trainspotters.

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B
Bull Shark 16 hours ago
Speeded-up Super Rugby Pacific provides blueprint for wider game

I’m all for speeding up the game. But can we be certain that the slowness of the game contributed to fans walking out? I’m not so sure. Super rugby largely suffered from most fans only being able to, really, follow the games played in their own time zone. So at least a third of the fan base wasn’t engaged at any point in time. As a Saffer following SA teams in the URC - I now watch virtually every European game played on the weekend. In SR, I wouldn’t be bothered to follow the games being played on the other side of the world, at weird hours, if my team wasn’t playing. I now follow the whole tournament and not just the games in my time zone. Second, with New Zealand teams always winning. It’s like formula one. When one team dominates, people lose interest. After COVID, with SA leaving and Australia dipping in form, SR became an even greater one horse race. Thats why I think Japan’s league needs to get in the mix. The international flavor of those teams could make for a great spectacle. But surely if we believe that shaving seconds off lost time events in rugby is going to draw fans back, we should be shown some figures that supports this idea before we draw any major conclusions. Where are the stats that shows these changes have made that sort of impact? We’ve measured down to the average no. Of seconds per game. Where the measurement of the impact on the fanbase? Does a rugby “fan” who lost interest because of ball in play time suddenly have a revived interest because we’ve saved or brought back into play a matter of seconds or a few minutes each game? I doubt it. I don’t thinks it’s even a noticeable difference to be impactful. The 20 min red card idea. Agreed. Let’s give it a go. But I think it’s fairer that the player sent off is substituted and plays no further part in the game as a consequence.

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